Feon tänään

Viime vuosien poikkeukselliset ajat ovat olleet poikkeuksellisia myös Feonille – positiivisessa mielessä. 2020-luvun yrityskauppojen myötä Feon on kasvanut yhdeksi Suomen teräsmarkkinoiden suurimmista toimijoista. Muutosten kautta Feon palvelee nyt kaikkia terästä tarvitsevia yritysasiakkaita niin isoissa kuin pienissä toimituksissa ympäri Suomen.

Feonin kokoluokka on kasvanut merkittävästi kolmen yrityskaupan johdosta

Ensimmäinen yrityskauppa ajoittui keväälle 2020, jolloin Feon osti AluSteelin osakekannan. AluSteel on vahva levytukkuri, ja sen Uudenkaupungin satama-alueella sijaitseva teräspalvelukeskus tarjoaa asiakkaillemme kattavan valikoiman nauha- ja kvarttolevyjä. Seuraavaksi, vuoden 2021 ensimmäisenä päivänä, ostimme Kontinon teräsliiketoiminnan. Syksyllä 2021 taas pienempi ohutlevyteräksiin erikoistunut teräspalveluyhtiö Akaa Steel liittyi Feoniin.

”Meillä on nyt yksi Suomen laajimmista tuote- ja palveluvalikoimista. Se sisältää niin levyt, pitkät tuotteet ja konepajateräkset kuin huomattavasti kasvaneen teräksen esi- ja jatkojalostuksen palveluvalikoimankin. Meillä on esimerkiksi Pohjoismaiden suurin kuumanauhojen arkituslinja sekä kapasiteetiltaan merkittävä ohutlevyjen arkituslinja”, Feonin toimitusjohtaja Petri Kalliokoski kertoo.

Kuluneiden kahden vuoden ja niiden aikana tapahtuneiden yrityskauppojen myötä niin Feonin liikevaihto, asiakkaat kuin volyymikin ovat tuplaantuneet. Feon on nyt yksi Suomen suurimmista terästukkureista, teräspalveluyhtiöistä ja teräksen maahantuojista. Liikevaihtoennusteemme vuodelle 2022 on noin 190 miljoonaa euroa.

”Kasvun on mahdollistanut omistajamme, suomalainen Onvest, joka vastuullisena perheyhtiönä kehittää teollista liiketoimintaa, kiinteistöliiketoimintaa ja omistuksiensa kautta myös muuta yritystoimintaa”, Kalliokoski sanoo.

Palvelemme asiakkaitamme entistä kattavammin ja laadukkaammin

Merkittävimpinä uusina tuotteina Feonilla on laaja valikoima nauhalevyjä, kvarttolevyjä ja ohutlevyjä, mutta valikoimamme on kasvanut kaikissa muissakin tuoteryhmissä. Kattavan tuotevalikoiman kruunaa suuri määrä jatkojalostuspalveluita leikkauksesta sahaukseen, poraukseen ja pintakäsittelyyn.

”Olemme innoissamme huomattavan kattavasta palveluvalikoimastamme. Palvelemme kaikenkokoisia yrityksiä, mutta isoimmille asiakkaillemme pystymme räätälöimään kokonaisvaltaisen kumppanuuspaketin, jossa vastaamme asiakkaan puolesta materiaali- ja komponenttivarastoista, logistiikasta, alihankinnasta ja hankintatoimista”, Kalliokoski kuvaa.

Yrityskauppojen jälkeen keskitimme toimintamme käytännössä kahteen palvelukeskukseen: Hattulassa sijaitsevat pitkät terästuotteet ja niiden jatkojalostuspalvelut, Uudenkaupungin teräspalvelukeskuksemme taas huolehtii levyistä ja muista litteistä tuotteista käsittelyineen. Samalla teimme huomattavia laajennuksia kumpaankin palvelukeskukseen ja niiden varastotiloihin.

”Olemme halunneet investoida laatuun. Moderneissa ja energiatehokkaissa palvelukeskuksissamme kaikki terästuotteemme ovat säilössä säältä suojassa. Uudet laitteet, kuten sahat, magneettinosturit ja muut käsittelylaitteet, varmistavat tuotteiden oikean käsittelyn ja korkealuokkaisen jatkojalostuksen. Näin terästuotteita ei vahingoiteta varastoinnissa ja erinomainen laatu säilyy alusta loppuun”, Kalliokoski kertoo.

Hattulan moderniin teräspalvelukeskukseen on tehty mittavia laajennuksia ja energiainvestointeja, joiden myötä keskus toimii nyt täysin hiilineutraalisti. KUVA: PYRY PIETILÄINEN / FEON

Tavoitteenamme on teräsalan edelläkävijyys

Feonin päämäärä on olla teräsalan edelläkävijä. Sitä kohti suuntaamme myös digitalisaation, loistavan asiakaspalvelun ja verkkokauppatoiminnan kehittämisen keinoin. Verkkokauppamme, joka sisältää laajan tuotevalikoiman ja on kerännyt positiivista palautetta asiakkailtamme, synnyttää tällä hetkellä yli 10 % liikevaihdostamme.

Haluamme olla teräsalan edelläkävijöitä myös vastuullisuudessa. Esimerkiksi Hattulan palvelukeskukseen tekemiemme energiainvestointien myötä keskus toimii nyt täysin hiilineutraalisti, ja aiempaa laajemmat jatkojalostusmahdollisuutemme taas auttavat hävikin vähentämisessä.

Olemme panostaneet systemaattisesti tehokkuuteen joka vaiheessa – haluamme tarjota toimitusvarmuuden ja nopeiden toimitusten lisäksi hyvin kulkevan myyntiputken, tarkat toimituslaskelmat ja kilpailukykyisen hinnoittelun.

Meille on tärkeää, että asiakaspalvelumme toimii. Kun resursoimme organisaatiomme hyvin, voimme tarjota asiakkaille entistä parempaa ja nopeampaa sekä kaikin puolin ammattitaitoista ja hyvin tavoitettavissa olevaa palvelua.

”Meillä on talossa yli 200 työntekijää ja teemme myyntiä ympäri Suomen. Olemme – viime vuosien poikkeuksellisista ajoista huolimatta – hyvässä tilanteessa. Olemme onnistuneet toteuttamaan asettamamme kasvutavoitteet, ja tarkoituksenamme on kasvaa ja kehittyä myös tulevaisuudessa”, Kalliokoski päättää.

Uudenkaupungin satama-alueella sijaitseva palvelukeskus on erikoistunut nauha- ja kvarttolevyjen esikäsittelyyn ja varastointiin. KUVA: PYRY PIETILÄINEN / FEON