Kun Skanska pyysi viime vuonna tarjouksia toimistorakennuksen vähäpäästöisestä liittorungosta, runkotoimittaja Anstar kääntyi terästukkuri Feonin puoleen.
Skanska rakentaa Helsingin Pasilassa Firdo-toimistotaloa, jonka 14 kerrokseen tulee yhteensä noin 15 000 neliömetriä muunneltavaa tilaa. Skanska aikoo pitää rakennuksen hiilijalanjäljen kurissa suosimalla energiatehokkaan lämmityksen ja viilennyksen ohella vähäpäästöisiä rakennusmateriaaleja. Siksi myös suomalainen Anstar Oy toimittaa rakennuksen liittorungon pääasiallisesti vähäpäästöisestä teräksestä.
”Tarvitsemme pelkästään liittopalkkeihin noin 450 tonnia vähäpäästöistä teräslevyä. Ensimmäiset sata tonnia tilasimme Feonilta jo viime kesänä, jolloin meillä ei ollut vielä kohdetta sovittuna. Levyt odottivat Feonin varastossa vuodenvaihteeseen asti”, kertoo Anstarin kehitysjohtaja Juha Pulkkanen. Hänen mukaansa ensimmäiset liittopalkit ovat lähdössä tehtaalta työmaalle heinäkuussa.
On aika varautua vähäpäästöisiin hankkeisiin
Pulkkanen uskoo, että vähäpäästöisten palkkien ja liittorunkojen tarve rakennuksilla kasvaa lähivuosina. Samalla vähäpäästöisen teräksen tarjonta lisääntyy, hinnat lähenevät perinteisesti tuotetun teräksen tasoa ja toimitusajat lyhenevät.
”Nyt olemme kuitenkin murrosvaiheessa. Emme voi olettaa, että saisimme suuren hankkeen vähäpäästöiset teräslevyt suoraan tukkurin varastosta. Toisaalta, emme voi myöskään olettaa, että rakennuttaja laatisi tavallista väljempiä aikatauluja vähäpäästöisyyden vuoksi. Meidän on siis mietittävä, kuinka voimme varautua tuleviin vähäpäästöisiin hankkeisiin”, Pulkkanen sanoo.
Vähäpäästöisyyteen varautuminen on yksi niistä aiheista, joista Pulkkasella on tapana keskustella Feonin levymyynnin johtajan Teemu Antilan kanssa.
”Pystymme tarjoamaan jo nyt kaikkia pitkiä tuotteita ja lähes kaikkia levytuotteita vähäpäästöisinä. Vähäpäästöisten levyjen toimitusajat ovat kuitenkin kolmen kuukauden kieppeillä. Tämä tarkoittaa sitä, että kesän rakentamissesonkiin kannattaa varautua jo vuodenvaihteessa”, Antila sanoo.
Päästöjen tavoitetaso selväksi
Vähäpäästöinen teräs vaatii Antilan mukaan tilaajalta jonkin verran paneutumista aiheeseen. Toimitusaikojen ja hintojen ohella punnittavana on päästöjen taso, jota tavoitellaan.
”Tällä hetkellä vähäpäästöinen teräs tarkoittaa lähes poikkeuksetta valokaariuunissa valmistettua kierrätysterästä. Näin vältetään päästöt, jotka syntyvät, kun rautamalmia pelkistetään masuunissa. Lisäksi kierrätysteräksen päästöihin vaikuttaa se, miten valokaariuunin käyttämä sähkö tuotetaan ja mistä ja miten teräs tuodaan Suomeen. Siksi kierrätysteräksen päästöt vaihtelevat”, Antila sanoo.
Hiilidioksidipäästöjen määrä on Antilan mukaan vähäpäästöisellä teräksellä noin 700-1000 kiloa terästonnia kohden ja perinteisellä teräksellä 2200–2600 kiloa. Luvut perusteluineen selviävät ympäristöselosteesta, jonka Feon toimittaa asiakkailleen.
Anstar käyttää terästä palkkeihin, pultteihin ja kenkiin
Koska betoni on teräksen ohella rakentamisen toinen suuri päästölähde, Anstarissa kiinnitetään huomiota siihenkin. Osa liittopalkeista täytetään betonilla jo Anstarin tehtaalla, osa vasta työmaalla.
”Olemme testanneet liittopalkkien betonointia vähäpäästöisellä GWP.85-luokan betonilla tehdasolosuhteissa. Testitulokset ovat olleet hyviä, ja Firdonkadun projektin palkit betonoidaan vähäpäästöisellä betonilla Anstarin tehtaalla. Eli käytämme tuossa kohteessa sekä vähäpäästöistä terästä että betonia”, Pulkkanen sanoo.
Tällä hetkellä Anstar käyttää vähäpäästöistä terästä asiakkaan toiveesta liittopalkkeihin ja liittorunkoihin, mutta Pulkkasen mukaan sitä voidaan käyttää lähitulevaisuudessa myös muihin tuotteisiin. Muut tuotteet ovat betonirakenteissa käytettäviä, kuormia siirtäviä teräsosia, pulteista ja pilarikengistä alkaen.
”Liittorungot tuovat tällä hetkellä noin kolmanneksen liikevaihdostamme, mutta palkkien ja runkotoimitusten kasvuvauhti on kovempaa kuin muiden teräsosien, joten niissä myös materiaalin valinnalla on suuri vaikutus”, Pulkkanen kertoo.
Feon Oy 10.6.2025